Veelgestelde vragen
(en de antwoorden)

Kan ik geld aanvragen bij de Roos Prommenschenckel Foundation?
Nee, dat kan helaas niet. De Roos Prommenschenckel Foundation is een stichting, zij is zelf ook afhankelijk van financiering van derden en donaties. Wel is het mogelijk om samen te werken aan een project, mits dat project voldoet aan onze doelstelling. Voor meer informatie hierover kunt u het beste contact met ons opnemen via de contactpagina.


Hoe kan het dat jouw rolstoel er zo leuk uitziet?
Dit komt door de PimpedbyRoos-producten die mijn hulpmiddelen opfleuren. Informatie hierover vindt u op www.pimpedbyroos.nl


Hoe kan het dat jouw nekband steeds een andere kleur heeft?
De nekband die ik draag is van oorsprong wit of huidkleurig. Om hem aan te passen aan mijn outfit, hem minder medisch eruit te laten zien of om hem minder op te laten vallen, doe ik er vaak een hoesje omheen. Deze bestel ik dan bij een vrouw die ze op maat maakt, als u wilt kunt u contact met ons opnemen voor haar gegevens.. Maar vaak creëer ik ook zelf oplossingen, bijvoorbeeld door de pijpen van een dikke panty of maillot of een stuk van een holle sjaal af te knippen en om mijn nekband te doen. Zo kun je goedkoop je nekband in elke kleur dragen.

Sinds kort ken ik ook een bedrijf (Dutchbraces) dat betaalbare universele hoesjes voor om nekbanden verkoopt. Ik persoonlijk vind deze erg prettig omdat ze mooi om de band heen zitten en gemakkelijk te wassen zijn. Klik hier voor de website van Dutchbraces en meer informatie.


Ik ben op zoek naar een ligrolstoel, kun je mij aan informatie helpen?
Het merk van mijn ligrolstoel is Netti 3. Deze heb ik via de gemeente aangevraagd. Mijn rolstoel hebben zij naar mijn weten wel uit een ander land laten komen en voor mij moeten aanpassen. Ze hebben o.a. de wielen iets naar achteren verplaatst zodat ik niet achterover val en ze hebben een andere steun en handgrepen aan mijn rolstoel gemonteerd, zodat ik zowel zittend als liggend door een ander geduwd kan worden. Ik zie maar weinig handbewogen rolstoelen die kunnen liggen, maar elektrische rolstoelen kunnen veel vaker ook horizontaal. Klik hier voor een link naar de site van mijn rolstoel.

Als u wilt dat deze stoel nog beter ligt adviseer ik om er Kelvin kussens op te laten plaatsen. Deze liggen erg lekker vooral bij langdurig gebruik of als u continu in dezelfde houding moet liggen. Deze zijn te verkrijgen via Quattron techniek, tel: 018-0422081. Klik hier voor de website.

Een andere handbewogen ligrolstoel is de Emineo. Voor meer informatie over deze rolstoel kun je het beste contact opnemen met Handicare (klik hier voor de website).


Hoe word jij vervoerd? Kan ik ook liggend vervoerd worden of een vervoersoplossing op maat krijgen?
Ik word liggend vervoerd. Dat doe ik door op de bijrijderstoel te liggen. In veel auto’s kan deze stoel bijna horizontaal, zeker als u de stoel zo ver mogelijk naar voren plaatst of een extra kussen op alleen het zitgedeelte plaatst. Ik reis altijd met een stationwagon omdat mijn rolstoel gedeeltelijk ingeklapt kan worden en dus alleen in een grote kofferbak past. Een rolstoelbusje is voor mij geen oplossing omdat ik niet in mijn rolstoel kan blijven liggen. Maar kunt u wel in een rolstoel blijven liggen of wilt u een vervoersoplossing op maat, dan verwijs ik u graag naar deze link.

Hierop staat het verhaal van Corina Heijstek, zij heeft een elektrische ligrolstoel en is de strijd met de politiek aangegaan om liggend vervoer te verbeteren. Ook staat er een link naar de brief van staatssecretaris Bussemaker van 2 maart 2009 waarin zij maatwerk beloofd aan een ieder die dit nodig heeft en een link naar de voorbeeldbrief die Corina gemaakt heeft, voor mensen die voor zichzelf een maatwerkoplossing aan willen vragen bij het ministerie van VWS.


Ik hoor dat je wel eens met het vliegtuig reist. Je moet toch liggen? Hoe doe jij dat dan?
Als ik met het vliegtuig ga, kost dat mij officieel acht stoelen. Ik moet namelijk kunnen liggen tijdens de vlucht, omdat ik maar beperkt kan zitten. Nu zou je denken dat businessclass vliegen dan de oplossing zou kunnen zijn. In sommige vliegtuigen kunnen die stoelen behoorlijk ver liggen waardoor ik de vlucht gemakkelijk in die stoel zou kunnen volhouden. Alleen nu is het zo dat als je niet drie tot vier uur achter elkaar kan zitten, je officieel niet in een gewone stoel mag vliegen. Bij turbulentie moet je stoel formeel namelijk rechtop staan. De enige officiële oplossing is dus om acht stoelen te kopen waardoor er een brancard in het vliegtuig kan worden geplaatst. Uiteraard is dit voor bijna niemand te betalen en lange vluchten op zo’n bed zijn niet aan te raden.

De paar keer dat ik heb gevlogen sinds mijn beperking, was met behulp van reisorganisaties voor gehandicapten of de reis was gesponsord door de KLM. Om de kosten te besparen heb ik bij een aantal van die vluchten drie stoelen naast elkaar geboekt, zodat ik na het opstijgen over deze stoelen kan gaan liggen. Dan moet je tijdens het opstijgen en landen wel kunnen zitten, tijdens het liggen kun je je benen niet strekken en je hebt zeker kussens nodig om dit comfortabel te maken. Officieel mag vliegen op deze manier volgens mij niet, dus ik weet niet of het mogelijk is om dat zelf te regelen. Bovendien gaat er geregeld wat mis, mijn extra stoelen zijn dan bijvoorbeeld ook aan andere mensen verkocht. Ook moet je zeker weten dat de armleuningen tussen de drie stoelen omhoog kunnen. Ik raad dus aan om je vlucht niet zelf te regelen maar via een speciale reisorganisatie.

Ik kan mij goed voorstellen dat sommige mensen boos of gefrustreerd worden na het lezen van het bovenstaande. Dit begrijp ik volkomen. Persoonlijk vind ik het ook schandalig dat je meerdere stoelen moet betalen voor één persoon, maar helaas is dat wel de realiteit. Omdat ik vind dat je betaalt voor je aanwezigheid als persoon, ongeacht hoeveel stoelen je in beslag neemt, is het wel iets waar ik mij in toekomst hard voor wil gaan maken. Op dit moment richten wij ons fulltime op de toegankelijkheid van de treinen.



Foto: Toon Hendriks